روانشناسی ورزشیمعرفی کتاب

اعتماد به نفس در ورزش

معرفی کتاب روانشناسی اعتماد به نفس در ورزش
گردآوری و تدوین: دکتر پونه مختاری



مهارت های روانی | این کتابچه از سری کتابهای تک مهارتی و تخصصی ورزشی که در گرایشهای فیزیولوژی، بیومکانیک، روانشناسی و… از سوی انتشارات کمیته ملی المپیک منتشر شده است.


تک آموز ۳۹ این مجموعه تحت عنوان روانشناسی اعتماد به نفس در ورزش به همت خانم دکتر پونه مختاری در زمستان ۸۶ (مصادف با شصتمین سال تاسیس کمیته ملی المپیک) گردآوری و چاپ شد.

نوشته های مشابه

اعتماد به نفس در ورزش

کتاب-اعتماد-به-نفس-در-ورزش
و اما مطالبی از کتاب:


اعتماد را می‌توان نوعی باور و ایمان محکم تعریف کرد، میزان اعتمادی که شخص به توانایی خود در کسب موفقیت دارد.


انواع اعتماد به نفس: از دیدگاه بوتلر (۱۹۹۶) دو جنبه توصیفی اعتماد به نفس (تصور از خود و آسیب پذیری نفس) و جنبه سنجشی اعتماد به نفس (عزت نفس و خودباوری)


ضرورت اعتماد به نفس: داشتن اعتماد به نفس یکی از رموز موفقیت است. شخص فاقد اعتماد به نفس همیشه از خود مایوس و به دیگران متکی است، در زندگی پیشرفتی ندارد و همواره سایه شکست و ناتوانی بر زندگی اش حکم فرما خواهد بود.


چگونه اعتماد به نفس شکل می‌گیرد: اعتماد به نفس ویژگی ای اکتسابی است. خانواده، محیط مدرسه، اجتماع و یا عضو تیم ورزشی خاصی بودن در ایجاد آن سهم بسیاری دارند.


آثار اعتماد به نفس: موفقیت، پایداری در راه هدف، سلامت روان، جلب اعتماد دیگران و رشد اجتماعی


ویژگی افراد دارای اعتماد به نفس: افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند خود را دوست دارند و برایشان مهم نیست که ما بدانیم آنها خیلی به خود اهمیت می‌دهند.


اعتماد به نفس و ورزش: اعتماد به نفس مهم‌ترین شاخص ادراک خویشتن در روانشناسی، ورزش و تمرین است. اعتماد به نفس ورزشی باور یا درجه یقین فرد درباره توانایی موفقیتش در ورزش است.

معرفی کتاب روانشناسی اعتماد به نفس در ورزش
گردآوری و تدوین: دکتر پونه مختاری

تهیه و تنظیم: مجید کرامتی مقدم

 

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم):


طی سالهای اخیر حجم بالایی از پژوهشهای تحصیلات تکمیلی در رشته‌های روانشناسی، تربیت بدنی، مطالعات اجتماعی و….

در مورد نقش اعتماد به نفس انجام شده و در حال انجام است که نشان از اهمیت و جایگاه منحصر به فرد این مولفه روانی در زندگی حرفه ای، تحصیلی و شخصی افراد دارد.


مطالب زیادی هم سالانه در مجلات و کتابهای مختلف منتشر می‌شود که می‌توان با مطالعه این دستاوردهای علمی درک درستی از اعتماد به نفس پیدا کرد.


فقدان یا کمبود اعتماد به نفس است که سقف آرزوهای ورزشکارمان عضویت در تیم مدرسه یا نهایت اعزام به مسابقات استانی یا کشوری می‌شود.


فقدان یا کمبود اعتماد به نفس است که اهداف دانش آموز یا دانشجویی صرفاً پاس کردن دروس و گرفتن مدرک است تا یادگیری، آنهم در رشته‌ها یا دانشگاه های رده پایین!


فقدان یا کمبود اعتماد به نفس است که بیشترین مصرف کننده مواد آرایشی و عمل های زیبایی در دنیا هستیم.


اعتماد به نفس فقط برای مسابقات ورزشی نیست، برای همه ابعاد زندگی کاربرد دارد، کاش بجای این همه درس جور واجور و غیر کاربردی، یه زنگ اعتماد به نفس داشتیم آنهم در مقاطع پایین (همان فرق بین بابا آب و نان داد با جمله انگیزشی من می‌توانم!)


با آموزش و تقویت اعتماد به نفس به فرزندان و شاگردانمان کمک کنیم که نهایت تلاش و استعدادشان را برای نیل به اهداف و موفقیت به کار گیرند؛ و خودشان را از پیش باخته و شکست خورده ندانند.

اعتماد به نفس در ورزش

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم)

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا