روانشناسی اجتماعیروانشناسی سلامت

روانشناسی سیاه چیست؟

روانشناسی سیاه چیست؟

روانشناسی سیاه چیست؟

روانشناسی تاریک به مطالعه رفتارهایی می‌پردازد که برای کنترل و تسلط بر دیگران به کار می‌روند و مخرب و ناپسند طلقی شده و برخلاف اخلاق و ارزش‌های اجتماعی هستند.

برخی از موضوعاتی که در روانشناسی تاریک مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از: نفوذ در ذهن دیگران، تلاش برای کنترل دیگران، تحریک عواطف منفی شخصیت‌ها، استفاده از ترس و وحشت و..

نوشته های مشابه

کاری که روانشناسی تاریک انجام می دهد زوم کردن و تکیه بر نقطه ضعف های روانی شماست.

این بخش از روانشناسی شاید جالب توجه و جذاب به نظر بیاید اما در عین حال نگران کننده است.

حتما این امکان وجود دارد که در مراودات روزمره خود با افرادی در تعامل باشید که از ارتباط با آنها احساس خوبی به شما دست ندهد و آنها مدام شما رو کنترل کنند و یا در حال تغییر تفکرات و عقاید شما به لحاظ روانشناختی باشند تا شما را به کارهای سوق داده که شما در حالت معمول آنها را انجام نخواهید داد و در نهایت امر حال خوبی نصیبتان نخواهد شد و به لحاظ روانی تحت فشار قرار خواهید گرفت.

شاید در روابط عاطفی یا روابط شغلی این گونه رفتار های مخرب رو بیشتر و به وضوح مشاهده کنید که این روزها از این افراد به عنوان افراد سمی و به این روابط روابط سمی گفته می شود که روانشناسان شما را تشویق به ترک این گونه روابط و جایگاه ها می کنند.

آیا روانشناسی تاریک می تواند مفید باشد؟

استفاده از دانش روانشناسی تاریک برای اهداف منفی و مثبت به کار می رود.

در اهداف منفی، برای مثال افراد جهت تسلط و کنترل بر دیگران که به شدت غیراخلاقی و قابل محکوم است از این علم بهره مند می شوند. به همین دلیل، این موضوع بیشتر به عنوان یک موضوع منفی و نامطلوب در جامعه شناخته می شود اما این بستگی به شما و دیگران دارد که از روانشناسی تاریک چه بهره ای می برید و چگونه استفاده خواهید کرد.

روانشناسی تاریک تنها دارای جنبه ی منفی نیست بلکه می توان برای اهداف مثبتی هم از آن استفاده کرد و با شناخت ضعف های روانی انسان ها، آنها را به سمت و سویی بهتر سوق داد تا رشد کنند و با آگاهی بهتری عمل کرده و تصمیم های بهتری بگیرند.

برای مثال کاری که درمانگران و روانشناسان انجام می دهد گویای آن است که آنها با شناخت نحوه عملکرد شما و ضعف های روانیتان به شما کمک کرده تا با چالش های خود بهتر رو به رو شده و کارکردهای اجتماعی و فردی خود را بهبود بخشید.

روانشناسی سیاه چیست؟

کدام ویژگی های شخصیتی افراد، روانشناسی تاریک را در خود جای می دهند ؟

خودشیفتگی : خودشیفتگی می‌تواند مشکلی جدی باشد، بیشتر افراد دارای برخی از ویژگی‌های خودشیفتگی هستند. در واقع، باور به توانایی‌ها و تحسین موفقیت خود رفتاری طبیعی است.

اگرچه کسانی که دارای سطوح ناسالم خودشیفتگی هستند، ممکن است برای حل این مشکلات به کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشند.

ماکیاولیسم: مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی اشاره دارد که می‌تواند با رفتارهای فریب‌آمیز و دستکاری همراه باشد.

ماکیاولیسم را می‌توان به‌ عنوان نوعی مکانیسم دفاعی در نظر گرفت که افرادی که احساس ناامنی یا آسیب‌پذیری می‌کنند، از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها از این رفتارهای دستکارانه برای حفاظت از خود در برابر تهدیدها یا حملات درک‌شده استفاده می‌کنند.

سایکوپاتی: ویژگی آن فقدان همدلی و نداشتن عذاب وجدان و همچنین رفتارهای ضداجتماعی مانند دستکاری و فریب است. افراد سایکوپات اغلب جذابیت و کاریزمای بالایی دارند و می‌توانند دیگران را به سمت خود جلب کنند.

از روانشناسی تاریک در چه حوزه‌هایی استفاده می‌شود؟

روانشناسی سیاه چیست؟

تعاملات اجتماعی:

برای مثال، برخی ممکن است از تاکتیک‌های مخفی یا استراتژی‌های فریب‌آمیز برای تخریب رقبای خود در محیط تجاری استفاده کنند.

روابط عاشقانه :

یکی از روش‌های موثر برای پرورش حس قدرت و کنترل روی هدف، دستکاری عواطف آن‌ها است. برای مثال، فرد می‌تواند با اشاره به اینکه شریک عشقی او هر لحظه ممکن است او را از دست بدهد، ناامنی‌های او را به بازی بگیرد.

همچنین می‌توان با تمجید و نادیده گرفتن عیب‌های او (پدیده بمباران عشق) از تمایل وی برای تایید اجتماعی سوء استفاده کند.

تجارت و محل کار :

در بازاریابی و فروش، جایی که در آن توانایی دستکاری واکنش‌های عاطفی افراد می‌تواند در محیط‌های رقابتی موجب برتری  شود، زبانی که متقاعد کننده است می تواند حس انزجار یا ترس را در مخاطب ایجاد کرده تا یا از رقبای خود به این وسیله پیشی بگیرد یا فروش شرکت خود را بیشتر کند.

روانشناسی سیاه چیست؟

 سیاست:

برخی از رایج‌ترین کاربردها شامل بازی کردن با ترس‌ها، بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌ها، شستشوی مغزی و ایجاد تفرقه است.

آن ‌ها همچنین ممکن است سعی کنند با ترس‌های مردم بازی کنند یا از آسیب‌پذیری‌های آن‌ها سوء استفاده کنند تا آن‌ها را وادار به رای دادن یا حمایت از سیاست‌های خود کنند.

جنگ:

در زمان جنگ، کشورها از هر ابزاری که در اختیار دارند برای پیروزی استفاده می‌کنند. این ابزارهای شامل جنگ روانی یا استفاده از تبلیغات و تکنیک‌های دیگر برای تضعیف روحیه دشمن و اداره دشمن برای مبارزه می‌شود.

شیوه های استفاده از روانشناسی تاریک: 

سیل عشق: تعارف، محبت یا تشویق کردن کسی برای درخواست کردن چیزی.

دروغ: اغراق، دروغ، حقایق جزئی، داستان های غیر واقعی

انکار عشق: از توجه و محبت خودداری کردن.

کناره گیری: اجتناب از فرد یا سکوت اختیار کردن.

محدودیت انتخاب: دادن گزینه‌های انتخاب خاصی که حواس‌ را از انتخابی که نمی‌خواهید کسی انجام دهد منحرف می‌کند.

روانشناسی معکوس: به یک شخص چیزی بگویید یا کاری را انجام دهید به قصد اینکه به او انگیزه دهید تا خلاف چیزی که گفتید را انجام دهد، که واقعاً همان چیزی است که شما می خواهید.

دستکاری معنایی: با استفاده از کلماتی که فرض می شود تعریف مشترک یا دو جانبه ای دارند، اما بعداً دستکاری کننده به شما می گوید که تعریف و درک متفاوتی از مکالمه دارد. کلمات قدرتمند و مهم هستند.

باج‌گیری عاطفی: این روش معمولا شامل تهدید به خودداری از محبت یا تایید می‌شود تا قربانی خواسته‌های باج‌گیر را برآورده سازد.

روانشناسی تاریک چه خطراتی دارد؟

یکی از خطرات آن این است که شما وقتی مجبور به انجام کاری شوید ممکن است مرتکب جنایات خشونت آمیز و یا حتی قتل شوید.

منبع: عصر ایران

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا