روانشناسی ورزشیمهارت های زندگی

معرفی کتاب راهنمای ورزشی والدین

مهارت‌های روانی | کتاب راهنمای ورزشی والدین ۴۸ صفحه‌‌ای، ترجمه‌‌ی یک اساس‌‌نامه ورزشی با عنوان زیر است؛ که در ادامه، به معرفی آن می‌پردازیم:

Sport parent survival guide the thinking parent’s guide to not just…

نوشته های مشابه

میلیون‌ها کودک در سراسر جهان بین ۶ تا ۱۶ به ورزش‌‌های سازمان یافته می‌پردازند، که طبق مطالعات به عمل آمده به دلایل زیر به ورزش روی می‌آورند. تفریح، ارتقاء مهارت، دوست‌‌یابی، هیجان رقابت، کسب موفقیت، تناسب اندام و…

اما نکته حائز اهمیت این است که از هر ۳ کودک یک نفر آنها ورزش را رها می‌کند! به دلایلی همچون: تعارض در علاقه خود، عدم موفقیت، پیشرفت کم، آسیب دیدگی، فشار مسابقه، تاکید بیش از حد در برنده شدن، انتقاد زیاد مربی و…

اشتباهات والدین در روز مسابقه:

دخالت کردن در کار مربی، توهین به بازیکنان و مربیان خودی و حریف، مصرف دخانیات، عدم کنترل هیجانات، نگرانی از نتایج مسابقه و سرزنش فرزند!

نشانه‌‌های یک مربی ضعیف:

اهانت کردن به بازیکن، به جای انتقاد از عملکرد از خود شخصیت بازیکن انتقاد کردن (مسخره کردن)، بی‌‌حرمتی به مقدسات و عقاید بازیکن، درگیری با تیم حریف یا داوران مسابقه، بی‌‌اعتنایی کردن به بازیکنان ذخیره و ضعیف‌‌تر، مجاز شمردن خدعه و نیرنگ به قصد برنده شدن (متاسفانه کوچک کردن شناسنامه و پنهان کردن سن واقعی ورزشکار و بحث صغرسنی که در اغلب رشته‌ها و کشورها از سوی برخی والدین و مربیان دیده می‌شود.) هر کدام از موارد فوق به نابود کردن شخصیت بازیکن و آینده‌‌اش منجر می‌شود.

تهیه و تنظیم: مجید کرامتی مقدم  (کانال مهارتهای روانی)

توضیح تکمیلی به‌قلم مجید کرامتی مقدم:

همه‌‌ی موارد بالا را می‌توان بارها و بارها در مسابقات ورزشی رشته‌های مختلف مشاهده کرد. اشتباهات مربی یا والدین که منجر به ورزش زدگی و حتی تبعات شخصیتی فراوان می‌شود که تا همیشه همراه فرد خواهد بود، عدم اعتماد به نفس و خودباوری، سرکوفت‌‌های دوران بچگی، زمینه را برای شکست‌‌های دیگر فراهم می‌کند.

والدین قبل از نام‌‌نویسی فرزندشان باید جواب سوالاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌‌کنم، را داشته باشند:

  1. آیا لزومی دارد که فرزند من در ورزش‌‌های رقابتی شرکت کند؟
  2. سن فرزند من برای چه رشته‌‌ای مناسب‌‌تر است؟
    (به عنوان مثال ۶ سالگی رشته‌های غیربرخوردی مثل شطرنج، تنیس، شنا و دومیدانی، ۸ سالگی رشته‌های برخوردی مانند بسکتبال، فوتبال و ۱۰ سالگی رشته‌های حمله‌‌ای هم‌‌چون: بوکس، رزمی و… )
  3. آیا ارتباط منطقی بین مربی و والدین برقرار است؟ در مثلث تفریح و سرگرمی که منجر به رشد می‌شود، مربی، والدین و ورزشکار اضلاع آن را تشکیل می‌دهند، که باید به آن توجه شود.
  4. آیا موارد ارزیابی مربی را بلدیم؟ مواردی هم‌‌چون؛ انگیزه‌‌های مربی، دانش و معلومات، تسلط، درک و فهم مربی، ارتباطات، احترام، ثبات فکری، فلسفه مربیگری و….

جملاتی تاکیدی برای والدین

  • روحیه خوب جوان‌‌مردی را الگوسازی کنید.
  • به فرزندانتان کمک کنید تا از ورزش کردن لذت ببرند.
  • خودباوری را در فرزندان‌‌تان تقویت کنید.
  • به جنبه‌‌های سرگرمی، افزایش مهارت و تلاش بیشتر برای برنده شدن در بچه‌‌ها تاکید داشته باشید، نه صرفاً برنده شدن.

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم)

گرد آورنده
ترجمه: دکتر مهدی طالب‌‌پور

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا