روانشناسی شخصیتمعرفی کتابمهارت های زندگیمهارت‌های روانی

معرفی و توضیحاتی در مورد کتاب خودشناسی، اثر اچ. جی. ایسنک و گلن ویلسون

معرفی و توضیحاتی در مورد کتاب خودشناسی، اثر اچ. جی. ایسنک و گلن ویلسون


مهارت های روانی | بارها و بارها شنیده ایم که سفارش شده برای خداشناسی یا دیگر شناسی بهتر است اول راه خودشناسی را پیشه کنیم. آشنایی با خصوصیات فردی راه کمک و شناخت هر چه بیشتر ماست.


در این اثر به جنگ و جدال وراثت و محیط بر روی شخصیت و رفتار فرد که سالها مورد علاقه روانشناسان، جامعه شناسان و دیگر حوزه های علوم انسانی و زیستی بوده نیز پرداخته شده است.


یکی از آثاری که می‌تواند به شخص کمک کند تا خود واقعیش را بهتر بشناسد، کتاب خودشناسی ایسنک و ویلسون با ترجمه دکتر شهاب الدین قهرمان است که بارها در ایران چاپ شده است، از اولین نسخه چاپی اش در سال ۶۳ تا چاپ های بعدی این کتاب نشان از اهمیت و علاقه مندی افراد به خودشناسی است.


در این کتاب آزمونهای مختلفی همچون: برون‌گرایی و درون‌گرایی، تزلزل احساسی، ثبات تطابق، سنگدلی و نازک دلی، نظرات اجتماعی و سیاسی آورده شده است که هر یک چندین مولفه دیگر را با خود دارد.


توضیح این نکته خالی از لطف نیست که امروز نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلفی به روزترین پرسشنامه ها را به صورت آنلاین ارائه می‌کنند که علاقه مندان می‌توانند از راه‌های مختلف خودشان را مورد ارزیابی قرار دهند.


و اما برخی قسمتهای کتاب؛


خود را بشناس تا خدای خود را بشناسی، خودشناسی به اندازه خداشناسی سهل است و به همان اندازه در معرض خطا و باژگونگی قرار دارد.


افراد دو دسته اند؛ کسانی که در اولین سالهای زندگی، تحت تاثیر تلقینات خود و بد مستقیم و غیر مستقیم سالهای اول زندگی از سوی جامعه و خانواده بوده اند و شخصیتی ایده ال برای خود آفریده اند و دسته دوم کسانی هستند که نمی دانند بهترین توانایی شان چیست و خلقت در وجود آنها چگونه استعدادها و قابلیت هایی را به ودیعه نهاده است.


حکمای یونان باستان همواره نصیحت می کرده‌اند که: خود را بشناسید.


این پند خوبی است زیرا، به دلیل شناخت ناقص و محدودمان از خود معمولاً در انتخاب؛ رشته تحصیلی، انتخاب شغل یا همسر و… دچار مشکل میشویم.


در این کتاب به تاثیر روانی، چهار مزاج شناخته شده (صفراوی، سوداوی، بلغمی و دموی) با چهار عامل؛ برونگرا، درونگرا، باثبات و متزلزل پرداخته است.


به عنوان مثال ورزشکاران طبق این نمودار در قسمت دموی و برونگرا هستند.


جنایتکاران قسمت صفراوی و افراد روانی در قسمت سوداوی قرار می‌گیرند با این تفاوت که جنایتکاران برونگرا و روانی ها درونگرا هستند.


ریاضی دانان، دانشمندان و تجار موفق بلغمی و همینطور مابقی افراد و مشاغل را می‌توان دسته بندی کرد (البته نه به صورت حتمی و صد در صدی اما تمایل آشکار وجود دارد)


الزاما درونگرا و برونگرا خوب یا بد نیستند فقط لازمه بکارگیری درست این افراد است که با توجه به روحیات و توانمندی هایشان به خدمت گرفته شوند (نکته ای که در کشورمان ابداً به آن توجهی نمی‌شود)


بهترین مطالعه انسان مطالعه درباره انسان است! هرچه بیشتر درباره انسان بدانیم، بهتر خواهیم توانست از عهده همنوعانمان برآییم.


سخن حکیمانه ادوارد والیس هوخ را به خاطر بسپارید که گفته است؛ آن قدر خوبی در بدترین ما و آن قدر بدی در خوبترین ما است که به زحمت خواهیم توانست از دیگر صفاتمان سخن بگوییم.


هنگامی که به شخصی بخاطر حاضرجوابی، احساسات شدید و آسوده خیالیش حسد می ورزید به یاد داشته باشید که ممکن است او هم به شما به خاطر قابلیت اعتماد، خونسردی و ثبات تان رشک بورزد.


همین تفاوت هاست که دنیا را زیبا کرده است وگرنه دنیایی کسل کننده و یکنواخت و بدون هیچگونه هیجانی را تجربه می کردیم.


تفاوت ها را بپذیریم و قبل از قضاوت دیگران، نگاهی به خودمان داشته باشیم بد نیست.

تهیه و تنظیم مجید کرامتی مقدم (کانال مهارتهای روانی)

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا