روانشناسی ورزشیمعرفی کتاب

روان شناسی داوری در ورزش (قسمت ششم)

روان شناسی داوری در ورزش
(قسمت ششم)


اطمینان:

مهارت های روانی |تحقیقات روان‌شناسی نشان می‌دهند که اطمینان یکی از عواملی است که داوران بسیار موفق را از داوران موفق مجزا می‌سازد.
نخبگان ورزشی چه ورزشکار، مربی یا داور کسانی هستند که خود را باور کرده‌اند و تواناییهایشان را به اثبات رساندهاند.

ویژگی‌های یک قضاوت مطمئن: تمرکز، کنترل، تدوین هدف و پشتکار

نوشته های مشابه

مطمئن فکر کنید:

به جای جملات منفی نظیر: هرگز داور خوبی نمیشوم، چه سوت یا قضاوت احمقانه‌ای، اکنون نمی‌توانم بازی را کنترل کنم و…..

جملات مثبتی همچون:

اگر انرژی خود را به کار گیرم موفق خواهم شد، در بازی تصمیم نهایی را من خواهم گرفت، بازیکنان را جمع کنم و به آنها بفهمانم که میخواهم قوانین را اجرا کنم و…. را جایگزین کنید!

آماده باشید:

اگر از لحاظ جسمانی آماده نباشید، خستگی بر شما چیره می‌شود، از دقت تشخیصتان کاسته خواهد شد و کل عملکردتان افت خواهد کرد.
استادان شطرنج با وجود اینکه شطرنج یک بازی فکری است ولی آنها باید از آمادگی جسمانی مطلوبی برخوردار باشند، تا بتوانند تمرکز خود را در طولانی مدت حفظ کنند.
آمادگی بدنی به آنها اطمینان میدهد که صرف نظر از اینکه مسابقه چقدر به طول میانجامد، بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

انگیزش:

عشق به بازی در وجودتان نهفته است، پس عشق واقعی داشته باشید. وقتی قضاوت می کنید، از بازی لذت ببرید. اگرچه بسیاری از داوران، قضاوت خود را با سطح بالایی از اشتیاق و انگیزش آغاز می‌کنند، ولی آنها در طول دوره داوری خود به این نکته پی میبرند که حفظ چنین سطح بالایی از انگیزش در بازی و بیرون از موقعیتهای بازی کار چندان آسانی نیست.

منبع: روانشناسی داوری، نوشته: روبرت اس. وینبرگ و پگی ا.ریچاردسون، ترجمه: دکتر سیروس چوبینه

تهیه و تنظیم: مجید کرامتی مقدم  (کانال مهارتهای روانی)

نقدی بر کتاب روانشناسی داوری در ورزش (نقد: مجید کرامتی مقدم)

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم):

 

شاید کلید اصلی موفقیت در ورزش و رقابت خودباوری و اعتماد به نفس باشد. یک داور برای قضاوت مسابقات ورزشی باید با اطمینان ظاهر شود و این امر جز با خود باوری و اعتماد به نفس میسر نیست. مطمئن فکر کردن یا به نوعی مثبتاندیشی و حذف افکار منفی و مزاحم چه قبل از مسابقات چه در حین و بعد از رویدادهای ورزشی اهمیت بسزایی دارد.

جملات منفی افت اعتماد به نفس، برهم زدن تمرکز و کنترل را در پی دارد. در نقطه مقابل جملات مثبت و تاکیدی افزایش خودباوری، کنترل و تمرکز را موجب می‌شود. آماده بودن جسمی یک داور در کنار مسائل روانی به قضاوت کردن مطمئن یک داور کمک شایانی می‌کند، همانطور که در بالا مثال اساتید شطرنج آورده شده، به خوبی نشان دهنده رابطه معنادار آمادگی بدنی در بالا بردن و حفظ طولانی مدت تمرکز است.

یک داور باید بتواند مدت طولانی تمرکز خود را حفظ کند و طولانی شدن رقابت به خستگی زود هنگام، کلافه یا بی حوصله شدنش منجر نشود، چون انتظاری که از داور می رود قضاوت یکسان و عادلانه در سراسر یک رقابت ورزشی است.

در مورد فاکتور انگیزشی هم همانطور که در بالا اشاره شد یک داور باید به رشته ورزشی و کارش عشق بورزد، چرا که انگیزه بیرونی که همانا تشویق و مسائل مالی را شامل می‌شود، عملاً برای داوران (لااقل در ایران وجود ندارد) و چنانچه شخص داور علاقه عمیق به رشته ورزشیاش نداشته باشد، باید خیلی زود از دنیای قضاوت خداحافظی کند.

مضاف بر اینکه دائماً در معرض انتقاد از سوی ورزشکاران، مربیان و اصحاب رسانه است و تحمل کردن این هجمه بدون داشتن انگیزههای درونی مقدور نیست!

 نقدی بر کتاب: روان شناسی داوری/ نوشته: روبرت اس. وینبرگ و پگی ا.ریچاردسون، ترجمه: دکتر سیروس چوبیه (قسمت ششم) نقد: مجید کرامتی مقدم

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا