روانشناسی اجتماعیروانشناسی سازمانیمهارت های زندگیمهارت‌های روانی

فرهنگ سازمانی مبتنی بر نشاط

مهارت های روانی | یکی از ملزومات اصلی گسترش و تعمیق نشاط در سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود فرهنگ سازمانی مبتنی بر نشاط در آن سازمان است.

تجربه نشان داده که هر گونه اقدام موقتی و موضعی برای تزریق روحیه شادی در کار به یک مجموعه کاری بدون حاکمیت فرهنگ نشاط در آن مجموعه به سرانجام خوبی نخواهد رسید و در نهایت به شکست خواهد انجامید.

بارها شاهد آن بوده‌ایم که برخی مدیران و روسا که به اهمیت و ارزش والای فاکتور شادی در کار پی برده‌اند کوشیده‌اند تا با اجرای برنامه‌هایی خاص و مبتکرانه شادی در کار را برای کارکنان شان به ارمغان بیاورند اما پس از مدت کوتاهی این تلاش خیرخواهانه آنها به شکست انجامیده است.

نوشته های مشابه


دلیل اصلی این ناکامی به فقدان فرهنگ نشاط در این سازمان‌ها و نبود بسترهای فرهنگی و سازمانی مناسب برای گسترش نشاط واقعی و دائمی در آنها مربوط می‌شود.

آنچه در ادامه خواهد آمد توصیه‌هایی است کاربردی برای شکل دهی به فرهنگ سازمانی مبتنی بر شادکاری:



1⃣ بهترین استعدادها را استخدام کنید



شاید برای خیلی از شما جای تعجب باشد که بدانید بهترین و کارآمدترین افرادی که در یک بخش یا صنعت شناخته شده هستند برای شادکاری بیش از سایر فاکتورها از جمله میزان دریافتی و مزایای مالی مربوط به کارشان اهمیت قائل هستند.



2⃣ روحیه مثبت‌گرایی را در محیط کاری تان گسترش دهید



تحقیقات نشان داده که شرکت‌هایی با کارکنان شاد و مثبت‌اندیش تا ۱۰ درصد نسبت به رقبایی که فاقد چنین کارکنانی هستند موفق ترند.

به‌طور کلی راه‌های بسیار متنوعی برای ایجاد یک محیط کاری مملو از مثبت‌گرایی و تزریق روحیه مثبت‌اندیشی در کارکنان وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

▪️برای قدردانی از نیروهای خود هیچ محدودیتی قائل نشده و آرامش در محیط کار را به آنها هدیه دهید.

▪️گفت‌وگوهای باز و بدون تعارف را بین کارکنان امکان پذیر‌سازید تا افراد بتوانند به راحتی دغدغه‌ها و نارضایتی‌هایشان را بیان کنند.

▪️نقاط قوت کارکنان‌تان را برجسته کنید، نه نقاط ضعف‌شان را.

▪️مدیرانی مثبت‌اندیش باشید. اگر وظیفه مدیریت یک تیم کاری یا یک شرکت و سازمان بر عهده شماست لازم است که در ابتدا خودتان مثبت‌اندیش باشید و این مساله را به کارکنان‌تان نشان دهید و پس از آن باید در جهت حرکت دادن کارکنان در جهت مثبت‌اندیشی اقدام کنید.

▪️بردها و موفقیت‌های کوچک و بزرگ کاری‌تان را جشن بگیرید و برای برگزاری این جشن‌های کوچک هیچ گاه کوچک‌ترین تردیدی به خود راه ندهید.

▪️هر فردی به شکلی خاص به مثبت‌اندیشی و در نتیجه آن شادی در کار دست می‌یابد. پس ضمن احترام گذاشتن به این تنوع، سعی کنید فرهنگ سازمانی شادی‌محوری را ایجاد کنید که در آن امکان رسیدن به شادی در کار از راه‌های مختلفی وجود داشته باشد.

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا