روانشناسی اجتماعیروانشناسی سلامتروانشناسی شخصیتمهارت های زندگیمهارت‌های روانی

رایج‌ترین بیماری‌های اعصاب و روان را بشناسید

مهارت های روانی | 1. افسردگی: افسردگی را با تعابیری مانند حزن و اندوه، غم، احساس سردی و بی‌روحی مترداف می‌دانند. امروزه در ذهن مردم، افسردگی معانی مختلف دارد و اغلب افراد کم‌ و بیش با افسردگی در سطوح خفیف یا شدید مواجه شده‌اند.

برخی از انواع افسردگی، مانند احساس رنج از دست‌ دادن یکی از عزیزان، مقطعی و کوتاه‌ مدت هستند و برخی دیگر از انواع افسردگی بلندمدت و فلج‌کننده هستند.

نوشته های مشابه

انجمن روان‌پزشکی آمریکا افسردگی یا اختلال افسردگی ماژور را به‌ عنوان نوعی بیماری پزشکی توصیف کرده که احساس شادابی را از فرد می‌گیرد و انگیزه‌ شخص برای انجام فعالیت‌های مختلف را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.

۲. اضطراب و استرس: مؤسسه‌ ملی سلامت روان اضطراب را استرس و مجموعه‌ای از ترس‌ها معرفی می‌کند که شخص مبتلا را رها نمی‌کند و موجب اخلال در عملکرد روزانه می‌شود.

بیماری اضطراب انواع مختلفی دارد؛ اما رایج‌ترین اختلال «اضطراب فراگیر» است. علایم این بیماری واکنش‌های مختلفی مانند نبود تمرکز، احساس خستگی مفرط، زودرنجی، تپش قلب و احساس تشویش است.

۳. اختلال خورد و خوراک: شروع این سندرم ممکن است به دوران کودکی یا بزرگ‌سالی مربوط باشد.

اختلالات خورد و خوراک دلایل مختلفی دارد. داشتن سابقه‌ اضافه‌ وزن یا کمبود وزن، درمعرض انتقاد شدید کلامی یا تهدید فیزیکی قرار گرفتن یا حتی حمله‌ ذهن بیمار با عقاید اصولی و مذهبی از عوامل اصلی این سندرم روان است.

اختلال خورد و خوراک دربرگیرنده‌ احساسات شدید و رفتارها و نگرش‌هایی است که با مسائلی مانند غذا و وزن و داشتن تصویر ذهنی از اندام ایده‌آل مرتبط است.

شایع‌ترین انواع این اختلال کم‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی (بولیمیا) است.

۴. سوء مصرف مواد مخدر: سوء مصرف مواد یا به‌ زبان خودمانی‌تر «اعتیاد»، به اختلالی اشاره می‌کند که در آن، فرد در دنیایی از قمار و افراط در نوشیدن و مصرف موادمخدر غرق می‌شود و تا وقتی به‌ طور جدی هشدارها و تأثیرهای مخرب و منفی این‌ گونه سبک زندگی را دریافت نکند، از خواب بیدار نمی‌شود.

اعتیاد رفتارهایی مضر و بی‌اختیار را شامل می‌شود که گویا مهار ناپذیر هستند. امکان وابستگی فرد به انواع مواد مخدر وجود دارد.

اعتیادهای رایج شامل موادی مانند ماری‌جوانا، قرص‌های دارویی، هروئین و کوکائین است.

۵. اختلال کم‌توجهی و اختلال نقص توجه (بیش‌فعالی): پیمایش‌های طولانی، علاقه‌ی شدید به سبک‌هایی از موسیقی مانند راک، زل‌زدن به پنجره و اخلال در کار دیگران به‌ نحوی که حواسشان پرت شود و کارشان نیمه‌تمام بماند، همگی مثال‌هایی هستند که به‌ گفته‌ یکی از معلمان شاکی، در بین دانش‌آموزانی بسیار شایع است که با اختلال کمبود توجه رو‌به‌رو هستند.

اختلال کمبود توجه (ADD) و اختلال بیش‌فعالی یا نقص توجه (ADHD) به‌ عنوان اختلالات عصبی شناخته شده‌اند که ممکن است در دوران کودکی فرد شکل بگیرند؛ اما تنها به این زمان محدود نیست و در بسیاری از بزرگ‌سالان نیز شایع است.

منبع: سایک نیوز

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا