روانشناسی اجتماعیروانشناسی سلامت

آیا شما هم از ترس بیمار شدن در اینترنت جستجو می‌کنید؟

«سایبرکندریا» بیماریِ ذهنیِ افراد اینترنتی!

مهارت های روانی | بسیاری از افراد برای دست‌یابی به اطلاعات پزشکی اینترنت را جستجو می‌کنند اما برای برخی افراد این جستجو با اضطراب فزاینده‌ای همراه است؛ پدیده‌ای که پژوهشگران به آن «سایبرکندریا» (cyberchondria) -گونه آنلاین هیپوکندریا (خودبیمارپنداری)- می‌گویند.

به گزارش لایو ساینس بر اساس بررسی‌ای که در شماره ۳۱ اوت جورنال «روان‌شناسی سایبر، رفتار و شبکه‌های اجتماعی» منتشر شده است، برای افراد دچار سایبرکندریا، ترس از عدم قطعیت ممکن است باعث بد‌تر شدن وضعیت سلامت یا بیماری فرد شود.

نوشته های مشابه

توماس فارگوس، استادیار روان‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلور و سرپرست این تحقیق می‌گوید: «اگر شخصی از عدم قطعیت خوشش نیاید، ممکن است مضطرب‌تر شود، جستجوی اینترنتی بیشتری انجام دهد، بدنش را بیشتر تحت نظر بگیرد، بیشتر به نزد دکتر برود و هر چه بیشتر در اینترنت جستجو می‌کند، احتمال‌های بیشتری به نظرش می‌رسد.»

در این بررسی فارگوس ۵۱۲ فرد سالم را تحت بررسی قرار داد، و میزان تحملشان نسبت به عدم قطعیت، و نیز چگونگی تاثیر جستجوی آنلاینشان برای اطلاعات پزشکی را بر میزان اضطرابشان ارزیابی کرد.

سایبرکندریا بیماری ذهنی افراد اینترنتی

سایبرکندریا بیماری ذهنی افراد اینترنتی

این نتایج نشان داد هر چه افراد عدم تحمل بیشتری در عدم قطعیت داشته باشتد، به احتمال زیاد ممکن است جستجوی اطلاعات پزشکی بر روی اینترنت هم باعث اضطرابشان شود. بنابرین با جستجوی «کرختی انگشت» ممکن است به این نتیجه برسید که با مشکلاتی از عدم رشد ناخن گرفته تا تومور ستون فقرات و سکته مغزی ناقص درگیر هستید.

اگر شما هم معمولاً احتمال ابتلا به نوعی بیماری‌ را در خود می‌دهید که در حال خواندن مطالبی دربارۀ آن در صفحات اینترنت هستید، احتمال زیادی دارد که به بیماری ذهنی «سایبرکندریا» مبتلا باشید. توصیۀ ما، مراجعه به مشاوران، روانکاوان و رواندرمانگران مجرب است تا این افکار و اعمالتان را بهتر تحت کنترل خود درآورید.

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا