روانشناسی سازمانیروانشناسی ورزشیمعرفی کتاب

نقدی بر کتاب رهبری/ الکس فرگوسن فصل اول:

نقدی بر کتاب رهبری/ الکس فرگوسن:

فصل اول:
خودتان باشید (گوش دادن، دیدن، مطالعه)


الکس در اولین تجربه تدریسش برای دانشجویان رشته MBA دانشگاه هاروارد می گوید:
اولین کلاسم در اکتبر ۲۰۱۲


گوش کردن:


مهارت های روانی | تنها روش شناختن دیگران استفاده از گوش دادن و دیدن است. خیلی از افراد از چشم و گوش خود استفاده مفید نمی کنند، مشاهده گر نیستند و تازه با تمام هوش و حواس خودشان هم گوش نمی دهند.

نوشته های مشابه

به همین خاطر از نیمی از اتفاقاتی که دور و برشان می افتد بیخبر هستند. من مربی هایی را میشناسم که همیشه و در هر موقعیت، در مورد هر موضوعی کلی حرف برای گفتن دارند، ولی این روش مفید نیست، بی جهت نیست که خداوند در برابر دو گوش و دو چشم تنها یک دهان به ما داده است، دلیل این است دو برابر حرف زدن گوش کنیم و ببینیم. ضمنا گوش دادن هزینه ای ندارد.


همیشه گوش کردن به صحبت دیگران فواید خاص خودش را دارد. خوب گوش کردن مثل ثبت نام کردن در یک دوره آموزشی مجانی و مستمر است، تازه نیازی نیست که امتحانی هم بدهید، هر موقع لازم باشد می توان نظرات نامطلوب را کنار گذاشت.


دیدن :


از دیگر فعالیتهایی که مردم توجه کافی به انجام دادنش ندارند، دیدن است. دیدن هم مثل گوش کردن مجانی است و هزینه ای هم بر نمی دارد و به نظر من بر دو نوع است: یکی دیدن به همراه جزئیات و دیگری دیدنی که در آن تصویر کلی در نظر گرفته می شود.


مطالعه:


از مطالعه کتابهای زیادی که طی سالها خوانده ام، چیزهای زیادی هم دستگیرم شده است. اعتقاد من این است که انسان توسط نیروهایی فراتر از دیدن، شنیدن و مطالعه شکل می گیرد. همه ما ویژگیهای تصادفی داریم که از والدین‌مان به ارث برده ایم، همین ویژگیها شخصیت ما را شکل داده اند، البته تاثیر شانس به علاوه شرایطی که در آن پرورش یافته ایم و آموزشی که دیده ایم را نباید نادیده گرفت.

اما هر انسانی دارای دو ابزار قدرتمند است که کنترلشان به دست خود اوست، این ابزارها عبارتند از: چشم و گوش، کار مفیدی که طی عمرم انجام دادم یکی دیدن و یکی گوش دادن به توصیه های دیگران و سومی هم مطالعه کردن در مورد زندگی سایر افراد بوده است.

 

تهیه و تنظیم مجید کرامتی مقدم  (کانال مهارتهای روانی)

 

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم):


۱_ از کتابهایی که خواندنش برای اغلب افراد می تواند مفید و کاربردی باشد؛ کتاب رهبری نوشته سرالکس فرگوسن است، قصد دارم طی چندتا یادداشت و چکیده هایی از این اثر که به همت هنگامه خدابنده ترجمه شده و مربوط می شود به سالها زندگی و کار در منچستر یونایتد را در کانال مهارتهای روانی با شما به اشتراک بگذارم. این کتاب در ۱۳ فصل و ۳۷۶ صفحه به همت انتشارات الماس پارسیان در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.


۲_ این سه مهارت که در بالا به آن اشاره شد، در واقع کلید پیشرفت افراد موفق در هر کار و حرفه است، مهارتهایی که هر کس با هر درجه از مهارت، شغل، رشته، سن، جنس و جایگاه به آن نیاز دارد تا خود را از دیگران متمایز کند.


۳_ شخصیت کاریزماتیک فرگوسن و به نوعی دانش و تجربه ارزشمند وی در قالب این اثر می تواند برای هر ورزشکار و غیر ورزشکاری انگیزشی و آموزشی باشد.


۴_ متکلم وحده شدن فرد را دچار خود بزرگ بینی و گمراهی می کند، اجازه ندهیم مسیر باز حواس دیدن و شنیدن مان به وسیله زبان بسته شود.

نقد مجید کرامتی مقدم  کتاب رهبری فرگوسن1

 نقدی بر کتاب:رهبری/ الکس فرگوسن / فصل اول (نقد: مجید کرامتی مقدم)

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا