روانشناسی سلامتروانشناسی شخصیت

محققان سیستم طبقه‌بندی مغز برای ذخیرۀ تجربیات را کشف کردند

محققان سیستم طبقه‌بندی مغز برای ذخیرۀ تجربیات را کشف کردند

 محمدآرش زرنشان ( آگاهی از مغز )


تیمی از دانشمندان علوم اعصاب نحوۀ سازمان بندی تجربیات در طول زمان را کشف کردند: این کار بر اساس شباهت‌های آن‌ها صورت می‌گیرد.

برگرفته از سایت : NewScientist


“لیلا دواچی” استادیار روانشناسی دانشگاه NYU و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «انگار که مغز برای اینکه به دنیا معنا ببخشد، تجربیات منفرد را به صورت خوشه هایی اطلاعاتی سازمان بندی می‌کند».

مهارت های روانی | این مطالعه با همکاری “الکسا تومپاری”، فارغ التحصیل دکترای دانشگاه NYU صورت گرفت و در آن نحوه انتقال خاطرات در طول زمان بررسی شد. در این مطالعه، محققین یک عملکرد خاص را بررسی کردند : اینکه آیا مغز شباهت‌ها و ویژگی‌های مشترک تجربیات را پیدا می‌کند؟ و چگونه این کار را می‌کند؟

برای این کار، آن‌ها آزمایشی طراحی کردند که در آن آزمودنیها یک سری ارتباط های شی- صحنه را آموختند. در طول مدت آزمایش، آزمایش شوندگان چندین شی (برای مثال راکت تنیس) را بر روی صفحه کامپیوتر مشاهده نمودند و هر شی با یکی از ۴ صحنه ی تکرار شونده (برای مثال محیط ساحل) جفت شده بود. محققین سپس توانایی افراد برای تطبیق دادن اشیاء با صحنه‌هایی که دیده بودند را در دو بازه  زمانی تست کردند: بلافاصله بعد از آزمایش و یک هفته بعد از آن.

در طول این بازه های به خاطر آوردن، محققین الگوهای فعالیت عصبی مرتبط با خاطرات منفرد را مطالعه کردند.

نتایج نشان دادند که بلافاصله بعد از یادگیری، هم پوشانی قابل تشخیصی در الگوی فعالیت مرتبط با خاطرات افراد از اشیاء جفت شده با صحنه‌های مشابه وجود ندارد. با این حال، پس از یک هفته، الگوهای فعالیت بیشتر در هیپوکمپ و قشر پره‌فرونتال داخلی آن هم‌پوشانی داشتند. به بیان دیگر، در طول زمان، مغز اطلاعات را بر اساس هم پوشانی آن‌ها دسته بندی کرده بود.

به علاوه، دانشمندان دریافتند که این نحوه ی دسته بندی تجربیات ارتباط عکس با صحت بازیابی خاطرات منفرد دارد. در سازمان بندی خاطرات مرتبط، الگوهای فعالیت مرتبط با جزییات خاطرات کمتر مشاهده شدند.

“تومپاری” بیان می دارد: «این جنبه از مطالعه ما مرتبط با تقابل میان یک «خاطره صحیح» و یادگیری است. آیا اگر ما هر تجربه منفرد را به همان صورت که اتفاق افتاده است به یاد بیاوریم، می‌توانیم به نحو موثری از الگوهای تکرار شونده در میان تجربیات یاد بگیریم؟ ما شواهدی مبنی بر این رقابت را در آنالیز عصبی مان از ساختار های مرتبط با حافظه مغز مشاهده می کنیم».



این مقاله در ژورنال علمی Neuron منتشر خواهد شد.

منبع: NeuroscienceNews

نوشته های مشابه

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا