روانشناسی ورزشیمعرفی کتاب

روان شناسی داوری در ورزش (قسمت چهارم)

روانشناسی داوری در ورزش
(قسمت چهارم)


تصویرسازی قضاوت:


مهارت های روانی | تصویرسازی ذهنی به شما کمک می‌کند چه قبل و چه در حین مسابقه، روی کار در حال انجام تمرکز کنید.


تصویرسازی یکی از قوی ترین تکنیکهای ذهنی است که می‌توانید آن را در برنامه قبل از بازی خود بگنجانید.

نوشته های مشابه


تداعی کردن بازی، نحوه نگاه کردن و سوت زدن، تکنیکهای قضاوت، دور کردن افکار نامربوط و منفی و….. در یک هفته قبل از بازی با کمک تصویرسازی خود را از عملکرد مثبت غنی کنید تا کمتر عصبانی یا دچار ضعف روحیه خواهید شوید.


توجه انتخابی:


داوران اغلب در نتیجه توجه گمراه کننده (حواسپرتی)، دچار اشتباه میشوند. داور باید بتواند تمرکز خود را در طولانی مدت حفظ کند.


آگاه باشید که خستگی، وقفه های ایجاد شده در جریان بازی و کم انگیزگی بر تمرکز تاثیری منفی دارند و کانون توجه را مختل می‌کنند.(می دانیم که ظرفیت توجه محدود است و به راحتی مختل می‌شود و نیاز به تمرین و ممارست دارد تا یک داور به تمرکز و تمرکز مجدد دست پیدا کند. مجید.کرامتی مقدم)


ارزشیابی بعد از بازی:


برنامه های بعد از بازی نیز به یادگیری تجربی و بهبود عملکرد در مراحل بعدی کمک می‌کنند. روان شناسان ورزشی و متخصصان رفتار حرکتی، بکارگیری بازخورد برای بهبود مهارت‌ها را تائید می‌کنند.


روز بعد از مسابقه، بهترین زمانیست که می‌توانید روی عملکرد خود تامل کنید. کار قضاوت در قبل، حین و بعد از مسابقه، از لحاظ ذهنی و جسمی طاقت فرساست.

 

منبع: روانشناسی داوری، نوشته: روبرت اس. وینبرگ و پگی ا.ریچاردسون، ترجمه: دکتر سیروس چوبینه

تهیه و تنظیم مجید کرامتی مقدم  (کانال مهارتهای روانی)



نقدی بر کتاب روانشناسی داوری در ورزش (نقد: مجید کرامتی مقدم)

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم):


پژوهشهای بسیاری طی سالهای اخیر نشان داده که تمرینات ذهنی و تصویرسازی به اندازه تمرینات واقعی می‌تواند مفید باشد.


این قضیه برای داوران هم کاملاً مصداق دارد و می‌توانند از این تکنیک برای عملکرد بهتر در کار خود بهره مند شوند.


در مورد توجه انتخابی باید عرض کنم بسته به رشته ورزشی با هر ماهیتی که دارد نیاز است داوران در حد مطلوبی از قدرت تمرکز و توجه برخوردار باشند؛ تا کمتر دچار اشتباه و نوسان قضاوت در مسابقات قرار بگیرند.


برای رشته‌هایی که طولانی ترند کار تمرکز و تمرکز مجدد دشوارتر است، بدین منظور داوران باید تمریناتی جهت تقویت این عامل روانی تدارک ببینند، مانند: تماشای فیلم و بازی‌ها و داوری در یک محیط پر سر و صدا مانند صدای بلند رادیو، حرکت افراد در اتاق!


برخی رشته‌های ورزشی نسبت به دیگر رشته ها به توجه محدودتری نیاز دارند؛ مانند: داور تور در والیبال یا رشته‌های راکتی یا خط پایان دو و میدانی و رشته ها و فعالیت های پیچیده و باز مثل فوتبال، بسکتبال، هندبال و… به تمرکز وسیع نیاز دارند.


بازخورد و ارزشیابی بعد از فعالیت نیز به عملکرد بهتر هر فعالیتی منجر شود.


این بازخورد از مشاهده فعالیت و فیلم بازی تا پر کردن برگه ارزشیابی و گرفتن بازخورد از سوی کارشناسان و همکاران است که می‌تواند از نوع کلامی یا حسی/ حرکتی و به صورت کمی یا کیفی باشد.

 نقدی بر کتاب: روان شناسی داوری/نوشته: روبرت اس. وینبرگ و پگی ا.ریچاردسون، ترجمه: دکتر سیروس چوبیه (قسمت چهارم) نقد: مجید کرامتی مقدم

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا