روانشناسی ورزشیمعرفی کتاب

روانشناسی داوری در ورزش (قسمت اول)

روانشناسی داوری در ورزش
(قسمت اول)


داوری که وارد زمین (یا محوطه) بازی می‌شود، اگر نتواند به خوبی با بحران‌های روانی مقابله کند، هرچند هم که قضاوت خوب و در خور توجهی را از خود ارائه دهد، باز هم نمی‌تواند موفقیت لازم را کسب کند.


عوامل روانی در عین ظریف بودن، مهم‌ترین جنبه قضاوت هستند. داوران همانند ورزشکاران و مربیان در معرض فشار و هیجانات زیادی قرار دارند.

نوشته های مشابه


بیشتر داوران مجموعه قوانین را می‌دانند، ساز و کار صحیح داوری را به کار می‌گیرند و از مهارت تکنیکی بالایی برخوردارند. اما آنچه که داوران ممتاز را از سایرین متمایز می‌سازد، مهارت‌های روانی است.


داوران بعد از مربیان و بازیکنان رکن سوم مسابقات ورزشی را تشکیل می‌دهند، اما در عین‌ حال یکی از دشوارترین وظایف ورزشی را بر عهده دارند. قضاوت خوب منجر به تسهیل در یک رویداد ورزشی می‌شود، زیرا نتیجه مسابقه را بر مهارت‌ها و تاکتیک‌های بازیکنان متکی می‌سازد.


در حالی ‌که قضاوت ضعیف از ارزش مسابقه می‌کاهد و لذت بازیکنان، مربیان و تماشاگران از بازی را کم می‌کند.
داور نباید به دنبال قرار گرفتن در کانون توجه باشد. داوران کارآزموده اذعان دارند که بکارگیری مهارت‌های روانی، ۵۰ تا ۷۰ درصد موفقیت در داوری را تضمین می‌کند.


مهارت‌های روانی قضاوت، یعنی مهارت‌های موثر در وظایف دشوار از قبیل سوت زدن‌های غیر معمول، کنترل کردن بازی، خونسردی و تحریک ناپذیری که بیشتر از مهارت‌های جسمانی اهمیت دارد.

تهیه و تنظیم مجید کرامتی مقدم  (کانال مهارتهای روانی)


منبع: روانشناسی داوری، نوشته: روبرت اس. وینبرگ و پگی ا.ریچاردسون، ترجمه: دکتر سیروس چوبینه


توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم):


قصد دادم طی چند یادداشت به مبحث مهم و در عین‌ حال فراموش شده روانشناسی داوری بپردازم، از معدود منابع موجود کتاب فوق است که به همت دکتر چوبینه و انتشارات حتمی در برای اولین بار در سال ۹۱ ترجمه و چاپ شده است.


متأسفانه طی چند دهه گذشته در کشور دوره‌های داوری رشته‌های مختلف ورزشی بدون آموزش مباحث روان‌شناسی و صرفاً توجه به مسائل فنی برگزار شده است. خب خلا این امر در حواشی مسابقات و جنجال‌های رسانه‌ای بارها و بارها دیده‌ایم.


در سرفصل دوره‌های داوری به ندرت به آموزش مهارت‌های روانی پرداخته می‌شود. (مگر در حد چند خاطره کلاسی از مدرس کلاس که بیشتر جنبه شخصی دارد و کمتر عمومیت پیدا می‌کند)


همانطور که در مطالب ابتدایی کتاب هم از قول داوران با سابقه نقل شد، مهارت‌های روانی در امر قضاوت به نسبت مهارت‌های جسمانی از جایگاه بالاتری برخوردار است.


در قسمت‌های بعدی باز هم به مسائل روانی، نقش و اهمیت آن در مسابقات ورزشی خواهم پرداخت.

نقدی بر کتاب روانشناسی داوری در ورزش (نقد: مجید کرامتی مقدم)

نقدی بر کتاب روانشناسی داوری در ورزش (نقد: مجید کرامتی مقدم)

امشب که مشغول انتقال مطالب و یادداشتهایم از کانال مهارتهای روانی به سایت مهارتهای روانی بودم (طبق روال چند روز اخیر) متوجه شدم که خیلی از یادداشت ها، نقدها و نوشته هایم در این مدت به صورت کاملا ناشیانه به اسم اشخاص دیگری منتشر شدند! به عنوان مثال در قسمت معرفی کتاب، انتخاب مطلب، گلچین کردن مطالب و نگارش و نهایتاً نقد نوشتن بر روی مطالب مقوله ای زمانبر هست که دوستان اهل فن کاملاً مطلع هستند و کاملا بی اخلاقی است که انتشار این مطالب به اسم کسان دیگر و حذف نویسنده اصلی نقد و حتی کسی که زحمت تهیه و تنظیم مطلب رو کشیده است، انجام شود!

لازم به ذکر است مطالب این سایت (مهارتهای روانی)، اغلب مطالب پر بازدید کانال مهارتهای روانی هستند که طی 6 سال گذشته توسط بنده و برخی دوستان جان در کانال قرار داده شدند و بنا به بحث فیلترینگ پلتفرم تلگرام برای سهولت و استفاده حداکثری و ماندگاری اقدام به راه اندازی سایت رسمی کانال هم کردیم. مطالبی که بعضا بین چند روز تا 6 سال از انتشار آنها گذشته است. به عنوان مثال مطالب امشب را که شوربختانه شاهد سرقتش بودم بین دو تا سه سال پیش در کانال قرار داده بودم! امیدوارم انگیزه و دلخوشی برای انتقال دیگر بخشها و مطالب کانال برایم فراهم شود در ادامه کار….

 

 از سر و کول هم بالا نریم! حتی در فضای مجازی!

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا