روانشناسی سازمانیروانشناسی ورزشیمعرفی کتاب

فصل پنجم: وضع استانداردها (تعالی، الهام بخشیدن، از خود راضی بودن)

فصل پنجم:
وضع استانداردها (تعالی، الهام بخشیدن، از خود راضی بودن)

تعالی:


مهارت های روانی | من برای رده بندی کردن بازیکنان مختلف از یک سری معیارهای شخصی و عینی استفاده می کنم، مانند: قدرت پاهای بازیکن، حفظ توازن، شیوه و دیسیپلینی که برای مراقبت از تناسب بدنش در پیش می گیرد؛ دیدگاهش نسبت به تمرینات ورزشی؛ انسجام مابین بازی های مختلف و طی چند فصل؛ مهارتی که در پستهای مختلف بازی در زمین از خودش نشان می دهد و اینکه چه نکته مثبتی به تیم متبوع خودش اضافه می کند!


الهام بخشیدن:


برای اینکه بازیکنان بهترین عملکردشان را به نمایش بگذراند، باید احترام آنها را نسبت به خودتان جلب کنید، آنها را به پیروز شدن عادت بدهید و متقاعدشان کنید که می توانند سطح عملکردشان را ارتقا بدهند. طبق مطالعات انجام شده قدرتمندترین کلمه در زبان انگلیسی آفرین است. بیشترین مسئولیت یک رهبر آن است که آن ۵ درصد عملکردی را از وجود افراد بیرون بکشد که خودشان هم از در اختیار داشتنش بی خبر هستند. انگیزه بخشی به انسانهای دور و بر کار بسیار مشکلی است، مگر اینکه شناخت خوبی از آنها داشته باشید. هر یک از بازیکنان، یک انسان متفاوت از دیگری است و هر یک هم نیازمند توجه و پرورش داده شدن به شیوه ای خاص است.


از خود راضی بودن:


این مشخصه برای افراد و سازمان هایی که طعم موفقیت را چشیده اند نوعی بیماری محسوب می شود. از خود راضی بودن را می شود به پوسیدگی چوب یا کرم چوب تشبیه کرد، به این ترتیب که وقتی رطوبت به جان چوب بیفتد یا کرم داخلش برود، متوجه شدت آسیب نخواهید شد، مگر موقعی که دیگر کار از کار گذشته باشد. به هنگام پیروزی و قهرمانی شخصاً آنقدرها شاد نبودم، همیشه حس می کردم باید آماده فردا باشم. جشن گرفتن را کنار می گذاشتم و فکر می کردم ببینم از چه شیوه های دیگری می شود تیم و بازیکنانی که به اواخر دوران اوجشان می رسند را بهبود داد. در واقع هرگز نمی خواستم که از خود راضی بودن باعث ویرانی تیم بشود.

 

منبع: کتاب رهبری نوشته سرالکس فرگوسن است ترجمه هنگامه خدابنده این کتاب در ۱۳ فصل و ۳۷۶ صفحه به همت انتشارات الماس پارسیان در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

تهیه و تنظیم مجید کرامتی مقدم  (کانال مهارتهای روانی)

 

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم):


رسیدن به اوج و در اوج ماندن هدف هر تیم، سازمان و مجموعه ای است که برای رسیدن به موفقیت در تلاش هستند. تعیین هدف یکی از مهم ترین کارهای ممکن برای رسیدن به تعالی و در این مسیر حرکت کردن است. در تعیین هدف باید بسیار دقت شود که هدف نه آنقدر سخت و بعید باشد و نه آسان و پیش پا افتاده! چرا که هر کدام آسیب خود را دارند.


اهداف سخت و بعید مصداق جمله معروف؛ سنگ بزرگ نشانه نزدن است؛ را دارد و اهداف کوچک و ناچیز هم بی انگیزگی را برای مجموعه و تیم به همراه دارد. برای الهام بخشیدن به بازیکنان ماموریتهای غیر ممکن و یا تعریف و تمجیدهای دروغین نتیجه بخش نیست؛ فقط کافیست حس اعتماد، انگیزه برای تلاش حداکثری و جنگیدن تا لحظه پایان را از زیر مجموعه خود داشت.


یک مربی ضمن حفظ جایگاه و فاصله خود با شاگردانش باید به گونه ای رفتار کند که هر یک مشکلاتشان را با وی در میان بگذارند و کمک کنند که مربی به شناخت کامل و دقیقی از تیم و مجموعه تحت نظارتش برسد.


ولی فاصله گرفتن کم یا زیاد مربی هر دو آسیب است که مربیان داخلی ما غالباً مرتکب این خطا می شوند، شیوه های دیکتاتوری، بی انگیزگی بازیکنان، پنهان کاری، عدم تلاش در زمین، خشونت در بازی، اعتراض به تصمیمات مربی و تعویضها، بهانه جویی، طولانی شدن درمان مصدومیتها، بی تفاوتی در وظایف محوله در بازی، تعویض پی در پی باشگاه ها و در کل عدم مربی پذیری از جمله همین سهل انگاری در شیوه مربی گری است.


غرور و از خود راضی بودن هم چه در طول فصل، چه در طول بازی هم از جمله خطاهای رایج در ورزش و فوتبال است که در مسابقات داخلی و بین المللی به کرار شاهد آن بوده ایم، بازی معروف ایران و استرالیا، دربی معروف ایمون زائد، ۱۲ امتیاز اختلاف استقلال مرفاوی با تیم رقیب در طول فصل، که در پایان لیگ از بین رفت و صدها مثال ریز و درشت فوتبالی و حتی غیر فوتبالی (همچون مسابقه خرگوش و لاک پشت) که ناشی از غرور و از خود راضی بودن است.


یادمان باشد تا پایان مسابقه دست از تلاش برنداریم!

افتادگی آموز گر طالب فیضی
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است!

 نقدی بر کتاب:رهبری/ الکس فرگوسن / فصل پنجم (نقد: مجید کرامتی مقدم)

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا