روانشناسی سازمانیروانشناسی ورزشیمعرفی کتاب

فصل سوم: چیدن قطعات مختلف در کنار هم (سازماندهی، آماده سازی و آینده نگری)

فصل سوم:
چیدن قطعات مختلف در کنار هم (سازماندهی، آماده سازی و آینده نگری)



سازماندهی:


مهارت های روانی | یک باشگاه هم مثل هر سازمان دیگری باید به خوبی اداره شود و باید از تثبیت شدن کامل سیستم اطمینان داشته باشیم. اگر سازماندهی عالی وجود نداشته باشد، غیر ممکن است بتوان تیمی عالی هم داشت. خیلی از مالکان باشگاه ها و مربیان، بدون اینکه هدف بنیادین در ذهن داشته باشند، سرگرم انتخاب اعضای تیم فوتبال می شوند، اما قبل از ساختن یک تیم عالی باید سازماندهی عالی ترتیب داده شود و تمام عناصر لازم به شکل مناسب کنار هم چیده شوند.

با خرج کردن مبالغ زیاد شاید برای مدت کوتاهی بتوان موفق شد، اما این روش در طولانی مدت جواب نمیدهد و برای موفقیت مستمر، صبر و سازماندهی ضروری است.


آماده سازی:


مهم ترین جنبه سیستمی که در تیم منچستر پیاده کردیم، تمرین بود! نکته ای که در جلسات تمرینی تاکید بیشتری به آن اختصاص می دادم دیدگاه بازیکنان بود. خواسته من از تمرینات بچه ها رعایت تمرکز، تعهد و استقامت در تمام جلسات تمرینی است. وقتی کارلوس کیروش را مامور جلسات تمرین کردم بعضی از بازیکنان گفتند به خاطر تکراری بودن تمرینات را دوست ندارند.

سر یکی از جلسات تمرینات را قطع کردم و به بازیکنان گفتم زمانی که مثل شما بازی می کردم آرزویم این بود که کی روش مربی من باشد! همه این تمرینات که به نظر شما تکراری هستند، موقع مسابقه وقتی گرفتار شدید به دردتان خواهد خورد. خیلی از پیروزی هایمان را چند دقیقه آخر بازی کسب کردیم، یعنی همان وقتی که شیره جان بازیکنان رقیب را کاملاً کشیده بودیم. اصلی ترین عنصر در تیم منچستر تمرین خستگی ناپذیر بود.


آینده نگری:


کسی که مسئولیت سازمانی را بر عهده دارد باید تا جای ممکن آینده نگری کند‌. کل سازمان منچستر را به شکلی طرح ریزی میکردیم تا همیشه بازیکن لازم را در دست و بالمان داشته باشیم.

خود من دوست داشتم از سه سال جلوتر از موعد انتخاب ترکیب بازیکنانی که برای بستن تیم مد نظر داریم، بدانم قرار است چه کسانی در منچستر بازی خواهند کرد. اگر باشگاهی نتواند تاسیسات و کارکنان لازم برای موفق شدن بازیکنان را فراهم کند، به سختی بتوان نوید آینده ای روشن را به بازیکنان جوان و والدین آنها داد.

 

منبع: کتاب رهبری نوشته سرالکس فرگوسن است ترجمه هنگامه خدابنده این کتاب در ۱۳ فصل و ۳۷۶ صفحه به همت انتشارات الماس پارسیان در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

تهیه و تنظیم مجید کرامتی مقدم  (کانال مهارتهای روانی)

 

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم):


امروزه اهمیت سازماندهی در موفقیت بر کسی پوشیده نیست، هر چه قدر این کار با دقت بیشتری انجام شود به همان نسبت امکان موفقیت بیشتر خواهد بود، متاسفانه تیمها و باشگاه های کشورمان نسبت به اصول مدیریتی بسیار ضعیف و ناشیانه عمل می کنند و حواشی عدیده و پرونده های تخلف متعدد موید این نکته است.


در مورد آینده نگری نیز اگر دقت کرده باشید به وضوح خواهید دید به خاطر عدم ثبات مدیریت که در ایران به طور میانگین ۲۵ ماه یعنی دو سال و یک ماه هست، تقریبا آینده نگری معنایی ندارد خصوصا اینکه هر مدیر می خواهد تغییری قابل ملموس فقط در دوران کوتاه مدیریتی خودش به جای بگذارد نه بکارد برای مدیران بعدی!


همین موضوع اصلی ترین دلیل است برای نادیده گرفتن رده های سنی و تیمهای پایه چرا که بازده سریع ندارند و مدیران غیر تخصصی و زودگذر داخلی علاقه ای به این کار نخواهند داشت و ترجیح میدهند صدها برابر این بودجه ها را حیف و میل کنند و بعضا به عنوان جریمه به فیفا و دلالان پرداخت کنند.


اما نکته پایانی در مورد آماده سازی باید بگویم نداشتن زمین تمرین و امکانات و کادر مجرب در تیمها مشهود است به گونه ای که مصدومیتهای پیاپی، اعتراضات بی مورد به داوران بازی، حواشی زیاد و پایین آمدن کیفیت بازیها است.


از اهمیت بودن کیروش در تمرینات منچستر و آرزوی فرگوسن در قبال کیروش نام برده شد. مربی بزرگی که به خاطر جنگ رسانه ای، تعلقات رنگی، سهم خواهی دلالان و همراه کردن عناصر وزارت ورزش، فدراسیون و حتی گزارشگران صدا و سیما! در نهایت تصمیم به حذف کیروش گرفته شد تا بردن بحرین و عراق هم برایمان آرزو شود. رنک اول آسیا (هفت سال پیاپی)، آرزوی گل زدن به ایران از سوی تیم¬های شرق آسیا همچون کره جنوبی پیش کش!

نقد مجید کرامتی مقدم کتاب رهبری فرگوسن1

 نقدی بر کتاب:رهبری/ الکس فرگوسن / فصل سوم (نقد: مجید کرامتی مقدم)

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا