روانشناسی سازمانیروانشناسی ورزشیمعرفی کتاب

فصل ششم: سنجش افراد (جستجوی شغل، شبکه سازی و اخراج)

فصل ششم:
سنجش افراد (جستجوی شغل، شبکه سازی و اخراج)

جستجوی شغل:


مهارت های روانی |  من بر خلاف بسیاری از سرمربیان همکار و حتی مهمتر از آن بسیاری از افرادی که موقع حضورم در اسکاتلند باهم یکجا بزرگ شدیم، هیچ وقت مجبور نبودم تجربه وحشتناک ماه ها یا سالها بیکاری را از سر بگذرانم و به هیچ شکلی نمی توانم اثرات زیانبار بیکار بودن را حتی تصور کنم.


بعد از آمدنم به اولدترافورد به مرور زمان که خودم به جای مصاحبه شونده، در جایگاه مصاحبه کننده قرار گرفتم. هدفم این بود که مصاحبه شونده به این شغل به عنوان پله ترقی اش نگاه می کند یا چیزی دیگر؛ میزان تعهدپذیری، اشتیاق فرد، دیدگاه مثبت از دیگر ویژگی هایی بود که در کنار توانمندی های افراد دنبال می کردم.


جالبترین مصاحبه ای که طی ۲۶ سال حضورم در منچستر انجام دادم با کارلوس کیروش بود. کسی که توانایی حرف زدن به چند زبان مختلف را داشته باشد؛ تا در ارتباط با بازیکنان غیر انگلیسی مشکلی نداشته باشیم. اعتماد به نفس، شیک پوشی و اشتیاق کیروش باعث شد تا در استخدام کردنش به عنوان دستیار درنگ نکنم.


شبکه سازی:


هیچ گاه عمداً سعی نکردم که با افراد دیگر حشر و نشر داشته یا ازشان تقلید کنم به امید اینکه روزی لطفی در حق من بکنند یا نفعی از آنها به من برسد. در صورتی که افراد حاضر در سازمان تحت مدیریت شما این گونه احساس کنند که به عنوان یک جمع، منافع آنها هم توسط بالادستی های سازمان لحاظ می شود، وفاداری عمیقی به شما نشان خواهند داد.


درخشان ترین مثال که از پتانسیل شبکه سازی در آن استفاده کردیم، روند کشف کریستیانو رونالدو بود. کیروش که متولد موزامبیک، مستعمره پرتقال بود به مدت ۵ سالی که دستیار من بود تشویقم کرد تا با تیم اسپورتینگ لیسبون ارتباط برقرار کنم، چرا که این تیم استعداد خوبی در زمینه پرورش بازیکنان مستعد داشت. از آنجایی که کارلوس را دوست داشتیم و پیشنهادی هم که داد معقولانه بود، اقدام به همکاری، تبادل مربی و خرید رونالدو کردیم.


اخراج:


اگر دنبال یاد گرفتن روش های اخراج کردن افراد هستید، اصلاً دنیای فوتبال را برای این کار در نظر نگیرید، چون بسیار وحشتناک است. به تدریج دستگیرم شد که حتی با دعوت کردن بازیکن در شرف اخراج به صرف شام یا ارسال کردن دسته گل و جعبه شکلات درب منزلش نمی شود از تلخی چنین خبری کم کرد. این کلکها، اصل موضوع را عوض نمی کند. پس اگر تصمیم به اخراج کردن کسی گرفتید، بهترین راه این است که صاف و صادق جریان را به او بگویید.

 

منبع: کتاب رهبری نوشته سرالکس فرگوسن است ترجمه هنگامه خدابنده این کتاب در ۱۳ فصل و ۳۷۶ صفحه به همت انتشارات الماس پارسیان در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

تهیه و تنظیم مجید کرامتی مقدم  (کانال مهارتهای روانی)

 

توضیح تکمیلی و نقد (مجید کرامتی مقدم):


در مورد پیشنهاد کاری به مربیان اگر مثال داخلی بزنم نمود بیشتری دارد، چند سالی می شود لیگ برتر فوتبال ایران را یکی دو جین مربی به صورت چرخشی اداره می کنند، برای رشته های دیگر هم کم و بیش همین است.


سوالی که در ذهن متبادر می شود این است که مربیان داخلی یا اندک مربیان خارجی که به کشور می آیند، فقط سواد و مدرک مربیگری دارند؟ آیا مربیان دیگری طی این سالها شرایط حضور در این تیم ها را پیدا نکردند؟


جواب این سوالات به ضعف ساختاری باشگاه ها مربوط می شود، عدم توجه به تیم های پایه، نداشتن سلسله مراتب و ارزشیابی هایی که مربیان به عنوان کارآموزی و کسب تجربه باید طی کنند تا به تیم اصلی و بزرگسال باشگاه برسند، نه اینکه یک شبه سرمربی تیم های بزرگ!


متاسفانه در ایران همچنان گمان می کنند بازیکنان خوب مربیان خوبی هم هستند که کاملاً اشتباه است. ضمن اینکه مربیان خام و بی تجربه هم بعد از یکی دو فصل نتایج ضعیف سرخورده می شوند و عملاً اعتماد تیم های دیگر را هم از دست می دهند و باید به فکر شغلی دیگر باشند (این روزها رستوران و فست فود فوتبالی کم نداریم!)


در مورد روابط باشگاه ها با همدیگر به جز تخریب، تهمت و جنگ رسانه ای غالباً چیز دیگری نمی بینیم، قراردادهای مشکل دار، شکایات عدیده و جریمه های رنگارنگ هر سال روانه باشگاه ها می شود. خرید بازیکنان خارجی بی کیفیت اغلب با حواشی زیاد همراه است، که آن هم بدون مشورت با سرمربی تیم یا نیاز واقعی به پست خالی و به اصرار دلال صورت می گیرد.


بعداً هم با چند برابر ضرر و جریمه پرونده ای به پرونده باشگاه های ایرانی در فیفا اضافه می شود، به ندرت از محل ترنسفر بازیکنان هم باشگاه ها منتفع می شوند.


نبود شرح وظایف دقیق یکی از مشکلات اساسی در سازمان های مختلف در کشور است، که ورزش و فوتبال نیز از این قضیه مستثنی نیستند؛ به گونه ای که ارکان هر باشگاه در کارهای دیگر اعضا دخالت و نسبت به کارهای محوله خود کوتاهی می کنند.


یا بازیکنان در مورد هر مساله ای در سطح جامعه اظهار نظری احساسی، غیر کارشناسی و جنجالی در شبکه های مجازی دارند که عملاً تمرکز را از تیم و باشگاه دور می کند. در مورد تمرکز در فصل بعد بیشتر خواهم نوشت.



 نقدی بر کتاب:رهبری/ الکس فرگوسن / فصل ششم (نقد: مجید کرامتی مقدم)

مهارت‌های روانی | mentalskills

«مهارت‌های روانی» پایگاهی جامع و صمیمی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا